/ / / סידור החדר והבית בגיל ההתבגרות

סידור החדר והבית בגיל ההתבגרות

חינוך ילדים לסדר וניקיון בבית ובכלל
סדר וניקיון – דוגמא אישית
אין הורה אשר אינו שואף להקנות לילדיו את האחריות האישית לארגון, סדר וניקיון כבסיס טוב והגיוני לחיים טובים.
אני מבקשת כבר בתחילת המאמר לציין עובדה חשובה ביותר: אין כדוגמא אישית להקניית הרגלים של סדר, ארגון וניקיון לילדינו.
מובן שיש להתחשב בתקופות בהן הילד נמצא ולא להיסחף- הן בדרישות והן בדוגמא האישית.
לא פעם אני מגיע לבתים לצורך סידור הבית ואני שומעת ללא הרף את ההורים מתלוננים על כך שהילדים ממש מבולגנים.
אני לא מופתעת לגלות שההורים מתנהגים פשוט כמו הילדים: לא מחזירים שום דבר למקום, לא מסדרים את הבית על בסיס קבוע, הכיור תמיד מלא כלים ואין שעה אחת ביום שיש סדר בבית.
 
ההתחלה - כבר בגיל שנה שנתיים

חינוך לסדר וניקיון חייב להיות מוטיב מרכזי בערכי החינוך בכל בית .
ערכים אלו ישמשו כבסיס למערכות מורכבות יותר כגון: התנהלות יומיומית, היגיינה אישית, סדר במחברות וציוד בית הספר בכלל ועוד...
אנו מלמדים את הקטנטנים לשים את הקוביות במקום, להחזיר את המשחק לקופסא, לעזור לאבא לכסח את הדשא ולעזור לאמא בכל דבר.
בהתחלה זהו תהליך של משחק ולאחר מכן זוהי עבודה משותפת כאשר מתרחש תהליך של הטמעה תנהגותית .
עד כאן הכול נראה בסדר וזהו באמת גיל שבו שיתוף הפעולה הינו מקסימאלי והקטנים גאים על כל חיזוק שהם מקבלים .
השאלה איך ממשיכים מפה- איך עוברים את גיל ההתבגרות?
 
גיל ההתבגרות – אנטי חזק לסדר וארגון
האמת היא שעד גיל ההתבגרות אפשרי לשלוט בעניין ביד רמה.
כאשר הילד או הילדה מגיעים לגיל הקשה - גיל ההתבגרות - כל נושא הסדר והניקיון מקבל תפנית חדה ביותר.
למעשה, נושא זה מקבל את מירב הנקודות של ה"אנטי", דווקא בנקודה זו נקבל הכי פחות שיתוף פעולה.
כמובן שזוהי הדרך של המתבגר למצוא את הזהות המיוחדת אך ורק לו.
הרבה הורים יזדהו עד עמקי נפשם עם המשפט: "החדר שלך נראה כמו פח אשפה גדול". אנו נמצאים בתחושה שנצטרך לנקות אחריהם את החדר והמקלחת לנצח.
אין ספק ותהיו בטוחים כי גם המתבגרים בודקים את יכולת העמידה שלנו בדיוק כמו ילד בן שלוש.
 
איך עושים זאת מול המתבגרים
קודם כול יש להצטייד בעצבי ברזל, תקווה ו....פרופורציות.
הרי בכל זאת מדובר בחדר ילדים ולא אולם אירועים או חדר ניתוח.
 
שיחה ידידותית עם קבלת החלטות
יש להסביר למתבגר מהי רמת הציפיות שלכם בעניין השותפות שלו בבית וארגון חדרו. כמו כן, בררו איתו כיצד ואיך הוא מתכנן לבצע את המשימה בצורה הנוחה לו והמתאימה לו.
מתי ואיך השאירו להחלטתו , זה חשוב מאוד. עליכם להבהיר באופן חד משמעי שזוהי אחריותו.
כמו כן, הקפידו להמשיך ולתת דוגמא אישית. במידה ואתם בלגניסטים ולא מאורגנים התחילו לטפל גם בבלגן שלכם. אין שום סיבה שתדרשו מילדכם דבר שאתם לא עושים.
 
במידה והמטלה לא נעשתה תנו לילד לשאת בתוצאות ואנא – לא לסדר ולנקות במקומו.
אגב, גם בבתים שישנה עוזרת בית על בסיס קבוע יש להקפיד על מטלות אישיות שיהיו בתחומי האחריות של הילד.
לדוגמא: עוזרת הבית לא צריכה לאסוף בגדים מלוכלכים וזבל שנזרק על הריצפה.
כמו כן, לאחר המקלחת כל אחד מדיירי הבית חייב להשאירה נקייה, יבשה וללא בגדים על הרצפה. הקפידו שכל הבית באמת יהיה מאורגן, מסודר ונקי והחדר של המתבגר יהווה איזור שמחוץ לתחום שלכם.
במידה והתייאשתם, אשמח להגיע ולסדר את חדרו של המתבגר יחדיו ולהטמיע בו את ערכי הסדר והניקיון. 
כבר שילדינו הקטנים מתחילים לזחול וללכת ברחבי הבית, בחצר ובגן השעשועים אנו מתחילים איתם באופן טבעי ובלי לשים לב את תהליך הארגון והסידור.
 
צרו עמנו קשר: